Prípravka
· Všeobecný cieľ prípravy
· Herná príprava
· Kondičná príprava
· Teoretická príprava
· Psychologická príprava
· Základné objemové ukazovatele
· Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
· Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Cieľom športovej prípravy v prípravke je vybudovať u detí všestranný pohybový základ a sprostredkovať základy odbíjania lopty. V oblasti výchovnej práce je cieľom prebudiť a upevňovať u detí záujem o šport všeobecne a o volejbal konkrétne.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
Cieľom hernej prípravy je osvojenie základných loptových zručností a položenie základov pre zvládnutie techniky základných spôsobov odbíjania lopty vo volejbale.
Obsah hernej prípravy
- Všeobecné loptové zručnosti
- Hádzanie chytanie rôznych lôpt na mieste, v pohybe a po pohybe
- Driblovanie, žonglovanie s jednou alebo viacerými loptami rukami, nohami a hlavou
- Základné HČJ z basketbalu, hádzanej, futbalu, rugby, fresbee a pohybových hier s loptami
- Volejbalové zručnosti
1. Základy odbíjania obojručne zhora
- priame odbíjanie na mieste pred seba a nad seba
- odbíjanie po pohybe
- odbíjanie do iného smeru
2. Základy odbíjania obojručne zdola
- priame odbíjanie na mieste pred seba
- odbíjanie po pohybe
- odbíjanie na mieste do iného smeru v osi
3. Podanie zdola na kratšiu vzdialenosť
- Hra, herný systém
- Prípravné hry: prehadzovaná, 1:1, 2:2, 3:3 (minivolejbal)
Proces
V špeciálnej hernej príprave prevažujú imitačné cvičenia, prípravné cvičenia zamerané na zvládnutie základov techniky základných spôsobov odbíjania lopty a prípravné hry na malých ihriskách s menším počtom hráčov. Hru v šestkách nepoužívame. Pri nácviku techniky odbíjania dôsledne dbáme od začiatku na správne technické vykonanie.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný primerane veku správne technicky:
- odbíjať obojručne zhora
- odbíjať obojručne zdola
- podávať zdola.
- Tieto techniky vie adekvátne uplatniť v prípravných hrách.
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Podporiť prirodzený biologický rozvoj, t. j. využiť senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností.
- Zabezpečiť všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Osvojiť si techniky z iných športových odvetví, ktoré budú slúžiť ako prostriedky prípravy.
- Upevniť väzivový, svalový a šľachový aparát predovšetkým zabezpečujúci správne držanie tela. Vyrovnávať prípadné svalové nerovnováhy.
- Položiť základy pre postupné zvyšovanie tréningového zaťaženia.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlosti
- Rýchle prebehy, resp. preskoky švihadiel, gymnastických kruhov a pod.
- Nízke, rýchle preskoky švihadiel
- Jednoduché formy športových hier rugby, hádzaná, basketbal, futbal, fresbee
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry so skákaním, hádzaním a triafaním
- Preskoky rôznych prekážok a lavičiek
- Variácie poskokov a skokov na mieste a v pohybe
- Výbehy do kopca, do schodov na vzdialenosť do 5 m
- Atletické skokanské disciplíny a hody
- Odhody rôznych lôpt a predmetov
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, všestranné posilňovanie)
- Štafetové súťaže s prenášaním a ťahaním
- Cvičenia vo vise a podpore na gymnastickom náradí
- Cvičenia s využitím hmotnosti vlastného tela (šplh, kľuky, sklápačky, prednožovanie,
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, rytmická, reakčná, orientačná, rovnováhová schopnosť)
- Športové hry s upravenými pravidlami
- Cvičenia na rozvoj reakcie na rôzne druhy podnetov
- Aerobik - Hody, skoky na presnosť
Vytrvalostné schopnosti (všeobecná - aerobná - vytrvalosť)
- Behy v prírodnom prostredí
- Športové hry so zjednodušenými pravidlami (všetko v trvaní minimálne 30 minút)
Proces
- Kondičná príprava prevažuje nad hernou (viď tab. 2).
- Kondičná príprava má všestranný, všeobecný charakter.
- Účinnosť prostriedkov je globálna, t. j. jeden prostriedok rozvíja súčasne viacero pohybových schopností.
- Kondičná príprava sa musí robiť pestrou formou, musí byť hravá a emocionálna.
- Objem prevažuje nad intenzitou.
- Súčasťou kondičnej prípravy sú kompenzačné a relaxačné cvičenia.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Viď tabuľky v časti Výkonové štandardy
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnuť, aby si deti primerane veku osvojili základné pojmy obsahu prípravy, pochopili význam a zmysel športovania vôbec.
Obsah teoretickej prípravy
- Základné poznatky z anatómie, zdravovedy a hygieny
- Základné poznatky z organizácie a bezpečnosti tréningového procesu
- Základná športová, telovýchovná a volejbalová terminológia
- Základné pravidlá minivolejbalu
- Zásady fair-play pri súťažení a v hrách
Proces
- Teoretická príprava je súčasťou iných zložiek (kondičnej a hernej) prípravy.
- Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
- Vyjadrovanie učiteľa musí zodpovedať veku detí.
- Učiteľ priebežne formou otázok kontroľuje, či deti chápu obsah jeho pokynov alebo výkladu.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný:
- pomenovať časti ľudského tela a jeho najhlavnejšie orgány
- vymenovať hlavné hygienické zásady súvisace so športovaním
- vysvetliť, prípadne ukázať, čo znamenajú jednotlivé telovýchovné, športové a volejbalové pojmy
- vymenovať hlavné zásady fair-play
- v hre uplatňovať základné pravidlá minivolejbalu.
Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Vzbudiť záujem o šport.
- Motivovať a vytvárať kladný postoj k volejbalu.
- Rozvíjať vôľové vlastnosti.
- Rozvinút kognitívnu stránku osobnosti žiaka a jeho osobnostné vlastnosti.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností.
Proces
Psychologická príprava je súčasťou celého tréningového procesu. Významnú úlohu zohráva osobný príklad učiteľa.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- Žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- Žiak vychádza s ostatnými spolužiakmi a rešpektuje skupinové pravidlá.
Základné objemové ukazovatele
Pozri tabuľky v časti Objemové ukazovatele.
Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
Pozri tabuľku v časti Dokumentácia a evidencia.
Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Pozri v časti Podmienky.