Kadeti
· Všeobecný cieľ prípravy
· Herná príprava
· Kondičná príprava
· Teoretická príprava
· Psychologická príprava
· Základné objemové ukazovatele
· Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
· Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Cieľom športovej prípravy v kategórii kadetov je zdokonaliť špeciálne zručnosti získané v predchádzajúcom období nižších športových tried a osvojiť si nové zručnosti, súvisiace s prechodom na určitú hráčsku funkciu.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
Cieľom hernej prípravy je zdokonaľovanie už osvojených individuálnych herných činností zísaných v predchádzajúcich rokoch prípravy a ich postupná transformácia do hry. Prostredníctvom špecifických a individuálnych metód pripraviť hráčov na zvolenú hráčsku funkciu tak, aby spĺňali požiadavky kladené na hráča výkonostného volejbalu.
Obsah hernej prípravy
Herné činnosti jednotlivca
- Podanie
- Rotované (tenisové) podanie
- Plachtiace podanie zo stoja
- Smečované podanie vo výskoku
- Príjem podania
- Príjem podania obojručne zdola z miesta a po pohybe vpred, vzad a do strán
- Príjem podania obojručne zhora z miesta a po pohybe vpred, vzad, do strán
- Príjem smečovaného podania vo výskoku
- Nahrávka
- Nahrávka vysoká pred seba do zóny 4 a 2 z miesta
- Nahrávka vysoká pred seba do zóny 4 a 2 po prebehnutí a nabehnutí
- Nahrávka vysoká za hlavu z miesta
- Nahrávka vysoká za hlavu po prebehnutí a nabehnutí
- Nahrávka bokom vysoká do zóny 4 a 2
- Krátke rýchle nahrávky pred seba do vzdialenosti 3 m
- Krátke rýchle nahrávky za seba do vzdialenosti 3 m.
- Polovysoké nahrávky pred seba a za hlavu do zóny 4 a 2 vo výskoku
- Rýchle nahrávky pred seba a za hlavu do zóny 4 a 2
- Útočný úder
- Lob, drajv - z vysokých nahrávok z okrajov siete
- Ulievka - z vysokých nahrávok z okrajov siete
- Útočný úder z rýchlych nahrávok do vzdialenosti 3. metrov od nahrávača
- Smeč zo stredne vysokých nahrávok zo zadných zón ( zóny 1 a 6)
- Diagonálny smeč zo stredne vysokých nahrávok zo zadných zón 1 a 6
- Útočný úder po rozbehu paralelnom so sieťou s odrazom z jednej nohy
- Blok
- Blokové presuny na krátke vzdialenosti
- Blokové presuny na krátke vzdialenosti v súčinnosti dvojice hráčov
- Jednoblok z miesta
- Jednoblok po pohybe
- Obrana v poli
- Pádová technika bez lopty
- Vyberanie ľahkých lôpt po útoku súpera
- Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera v stoji
- Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera skokom (chlapci)
- Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera v prevaloch (dievčatá)
Obranné herné kombinácie
- Vykrývanie vlastného útočníka s piatimi hráčmi
- Vyčkávacie postavenie pri vlastnom podaní, v závislosti na predpokladanom útoku súpera v 1.slede
- Postavenie družstva pri príjme podania so 4 hráčmi
- Súčinnosť hráčov pri dvojbloku na okrajoch siete a na strede siete
- Súčinnosť hráčov pri dvojbloku na strede siete (chlapci)
- Súčinnosť trojice zadných brániacich hráčov s dvojicou brániacich hráčov
Útočné herné kombinácie
Herné systémy
- HS s dvomi nahrávačmi (2 : 4)
- HS s jedným nahrávačom (1 : 5)
Proces
- Dôraz klasť na presnosť realizácie cvičení.
- V hernej príprave prevažujú herné cvičenia a prípravné hry v postupnosti 4 : 4 a 5 : 5 s náročnejšími taktickými variantami organizácie útočných a obranných herných kombinácií.
- Na základe úrovne zvládnutia HČJ, somatických a motorických predpokladov vytypovať hráčov na jednotlivé hráčske funkcie.
- Využívať skupinové formu práce podľa hráčskych funkcií.
- Určiť prioroty pre jednotlivé herné činnosti jednotlivca tak, aby žiakom bolo jasné, čo sa od nich v hre očakáva.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Žiak ovláda a v hre vie používať:
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Zdokonaľovanie osvojených techník z iných športových odvetví, ktoré slúžia ako prostriedky prípravy všeobecnej prípravy.
- Znižovanie stavu svalovej disbalancie.
- Zvládnutie techniky posilňovania so záťažou.
- Zvládnutie techniky kompenzačných a relaxačných cvičení.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlostných schopností
- Ľahká atletika – bežecká abeceda, atletické šprinty, štafetové behy na krátku vzdialenosť
- Upravené formy športových hier
- Herné činnosti jednotlivca v prípravných cvičeniach vhodne dávkované s akcentom na maximálnu rýchlosť vykonania zaťaženia a oddychu
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry s hádzaním a skákaním
- Ľahká atletika – skoky, hody, vrhy, prekážkové behy
- Opakované skoky, preskoky, výskoky
- Odhody rozličného náčinia (rôzny rozmer a hmotnosť).
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, harmonický rozvoj svalstva celého tela)
- Pohybové hry úpolového charakteru
- Úpoly, úpolové cvičenia
- Cvičenia s využitím prídavnej záťaže, ako aj hmotnosti vlastného tela
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, rytmická, reakčná, orientačná, rovnováhová schopnosť)
- Herné činnosti jednotlivca v prípravných a herných cvičeniach s akcentom na rýchlosť vykonania, rýchlosť reakcie, presnosť, orientáciu
Vytrvalostné schopnosti (aerobná vytrvalosť, špeciálna vytrvalosť)
- Behy v prírodnom prostredí
- Športové hry s cielene upravenými pravidlami
- Dávkované vykonávanie herných činností jednotlivca s primeranými intervalmi odpočinku
- Prípravné hry s vhodným dávkovaním zaťaženia a odpočinku
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Pozri tabuľky v časti Výkonové štandardy
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnuť vyššiu vedomostnú úroveň žiakov v oblasti športovej prípravy.
Obsah teoretickej prípravy
- Základné poznatky metodiky rozvoja kondičných schopností.
- Základné poznatky z oblasti výživy a pitného režimu športovca.
- Základné poznatky z oblasti regenerácie športovca
- Pravidlá volejbalu.
- Zásady fair-play pri súťažení a v hrách
Proces
Teoretická príprava je súčasťou všetkých zložiek športovej prípravy. Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky. Vyjadrovanie trénera musí byť v súlade s odbornou športovou terminológiou, primerane vzdelanostnej úrovni žiakov. Učiteľ priebežne formou otázok kontroľuje, či žiaci rozumejú podstate činnosti, ktorú vykonávajú.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný:
- terminologicky správne komunikovať o obsahu tréningovej jednotky, resp. športovej prípravy.
- vysvetliť hlavné všeobecné zásady metodiky rozvoja špeciálnych kondičných schopností športovca ( rýchosť, sila, vytrvalosť).
- Žiak pozná a vie vymenovať:
- požiadavky kladené na športovca v športovej príprave na oblasť pitného režimu a výživy.
- základné spôsoby pasívnej a podstatu aktívnej regenerácie organizmu športovca
- hlavné zásady fair-play
Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Prehlbovať a upevňovať záujem o šport.
- Motivovať a vytvárať kladný postoj k volejbalu.
- Pri práci s družstvom sa zamerať na budovanie tímu
- Budovať u žiakov " víťaznú mentalitu".
- Rozvíjať kognitívnu stránku osobnosti hráčov a jeho osobnostné vlastnosti.
Obsah psychologickej prípravy
- Stabilizácia postojov ku športu a motivácie žiakov
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností.
- Upevňovanie myslenia žiakov s filozofiou, že víťazstvo je ich spoločný úspech a takisto prehra nie je vecou iba jednotlivca.
Proces
Dlhodobá psychologická príprava je súčasťou permanentného kontaktu učiteľa a žiaka počas športovej prípravy s cieleným pôsobením na rozvoj osobnostných vlastností žiaka.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- Žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- Žiak vie vychádzať s ostatnými spoluhráčmi a rešpektovať skupinové pravidlá.
- Prejav žiaka v športovej príprave je nenásilný a aktívny pri plnení si individuálnych uloh v tomto procese výchovy.
- Žiak v zápasoch, ale i na tréningu prejavuje ctižiadosť a túžbu po víťazstve.
- Žiak pochopil ciele družstva a stotožnil sa nimi, čo sa prejavuje schopnosťou podriadiť sa potrebám tímu.
Základné objemové ukazovatele
Pozri tabuľky v časti Objemové ukazovatele.
Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
Pozri tabuľku v časti Dokumentácia a evidencia.
Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Pozri v časti Podmienky.