Juniori

· Všeobecný cieľ prípravy
· Herná príprava
· Kondičná príprava
· Teoretická príprava
· Psychologická príprava
· Základné objemové ukazovatele
· Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
· Podmienky na plnenie výkonových štandardov

Všeobecný cieľ športovej prípravy

Cieľom športovej prípravy, je ďalej rozvíjať a zdokonaľovať špeciálne zručnosti, ktoré získali v predchádzajúcom období v nižších ročníkoch

Herná príprava

Cieľ hernej prípravy
Cieľom hernej prípravy je stabilizácia osvojených individuálnych herných činností jednotlivca a ich transformácia do hry v súlade s hráčskou funkciou a taktikou hry v obrane a útoku družstva.

Obsah hernej prípravy

Herné činnosti jednotlivca

  • Podanie
    - Plachtiace podanie zo stoja
    - Smečované podanie vo výskoku
    - Plachtiace podanie vo výskoku – krátke, dlhé

  • Príjem podania
    - Príjem podania obojručne zdola z miesta a po pohybe vpred, vzad a do strán
    - Príjem podania obojručne zhora z miesta a po pohybe vpred, vzad, do strán
    - Príjem smečovaného podania vo výskoku
    - Príjem podania s dôrazom na presnosť

  • Nahrávka
    - Ako v kadetskej kategórii, ale s dôrazxom na presnosť a prípadne rýchlosť
    - Nahrávka jednou rukou vo výskoku 
    - Naznačenie nahrávky a ulievka po prihrávke
    - Nahrávka bokom vo výskoku tvárou a chrbtom ku sieti
    - Nahrávka z poľa na veľkú vzdialenosť

  • Útočný úder
    - Stabilizácia techniky druhov útočných úderov z kadetskej kategórie
    - Smeč z vysokej nahrávky z poľa
    - Priamy a diagonálny smeč zo stredne vysokých nahrávok zo zadných pozícií
    - Takticky vhodne zvolený druh útočného úderu proti obrane súpera v poli
    - Diagonálny smeč z krátkych rýchlych nahrávok
    - Taktické vybitie bloku
    - Taktický výber vhodne zvoleného druhu útočného úderu proti obrane súpera

  • Blok
    - Ako v kategórii kadetov a s dôrazom na anticipáciu a rýchlosť vykonania
    - Blokové presuny na krátke vzdialenosti v súčinnosti dvojice hráčov
    - Blokové presuny v súčinnosti trojice hráčov

  • Obrana v poli
    - Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera v stoji
    - Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera skokom (chlapci)
    - Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera v prevaloch (dievčatá)

Obranné herné kombinácie

      - Vykrývanie vlastného útočníka s piatimi hráčmi 

      - Vyčkávacie postavenie pri vlastnom podaní, v závislosti na predpokladanom útoku súpera v 1.slede

      - Postavenie pri príjme podania s dvomi a tromi prihrávajúcimi hráčmi

      - Súčinnosť hráčov pri dvojbloku na okrajoch siete

      - Súčinnosť hráčov pri dvojbloku na strede siete

      - Súčinnosť hráčov pri trojbloku na okrajoch siete (chlapci)

      - Súčinnosť hráčov pri trojbloku na strede siete (chlapci)

      - Súčinnosť trojice zadných brániacich hráčov s trojicou brániacich hráčov na 

    sieti - OHK 3 : 0 : 3

Útočné herné kombinácie

      - ÚHK v 1. a 2. slede

    - ÚHK v 1. a 3. slede

Herné systémy

    - HS s jedným nahrávačom (1 : 5)

Proces

  1. V hernej prírprave prevažujú herné cvičenia a prípravné hry.
  2. Rešpektujú sa hráčske funkcie hráčov
  3. Dôraz sa kladie na presnosť realizácie cvičení.
  4. V špeciálnej hernej príprave začínajú prevažovať prípravné hry 5-5 a riadená hra. Riešia sa náročnejšie taktické prvky v organizácii útočných a obranných herných kombinácií .

Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Žiak dostatočne stabilne ovláda techniku a taktiku herných činností svojej hráčskej funcie a vie ich adekvátne využívať v hre:

  • Podanie
    - Plachtiace podanie zo stoja
    - Plachtice podanie vo výskoku
    - Smečované podanie vo výskoku

  • Príjem podania
    - Obojručne zdola v osi tela
    - Obojručne zdola mimo osi tela
    - Obojručne zhora

  • Nahrávka
    - Všetky druhy nahrávok uvedené v osnovách s dôrazom na presnosť

  • Útočný úder
    - Jednotlivé druhy útočných úderov v súlade s hráčkou funkciou

  • Blok
    - Jednoblok s dostatočným presahom
    - Blokové presuny na krátku a dlhú vzdialenosť individuálne a v súčinnosti s jedným alebo dvoma spoluhráčmi

  • Obrana v poli
    - Vyberanie ľahkých lôpt obojručne zdola a zhora
    - Vyberanie ťažkých lôpt v stoji
    - Vyberanie ťažkých lôpt skokom (chlapci), v prevale (dievčatá)
    - Rýchlosť presunov

  • Herné kombinácie a herný systém
    - Žiak vie uplatniť v hre herné kombinácie v zmysle osnov v hre 6:6.
    - Žiak vie uplatniť herný systém stanovený v osnovách v hre 6:6.
    - Hráč vie v hre 6 : 6 používať útočné herné kombinácie v zmysle osnov a v súlade s všeobecnými taktickými zásadami.
    - Hráč vie v hre 6 : 6 používať obranné herné kombinácie v zmysle osnov a v súlade so všeobecnými taktickými zásadami.
    - Hráč vie v hre v útoku a v obrane realizovať všetky úlohy súvisiace s jeho hráčskou funkciou.

Kondičná príprava

Ciele kondičnej prípravy:

  1. Všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
  2. Znižovanie stavu svalovej disbalancie.
  3. Zvládnutie techniky posilňovania so záťažou.
  4. Zvládnutie techniky kompenzačných a relaxačných cvičení.

Obsah kondičnej prípravy

Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)

      - Pohybové hry na rozvoj rýchlostných schopností

      - Ľahká atletika – bežecká abeceda, atletické šprinty, štafetové behy na krátku vzdialenosť

      - Upravené formy športových hier

      - Herné činnosti jednotlivca v prípravných a herných cvičeniach s vhodným dávkovaním zaťaženia a oddychu

Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)

      - Pohybové hry s hádzaním a skákaním

      - Ľahká atletika – skoky, hody, vrhy, prekážkové behy

      - Opakované skoky, preskoky, výskoky

      - Odhody rozličného náčinia (rôzny rozmer a hmotnosť).

      - Plyometrická metóda

Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, harmonický rozvoj svalstva celého tela)

      - Pohybové hry úpolového charakteru

      - Plávanie

      - Úpoly, úpolové cvičenia

      - Cvičenia s využitím prídavnej záťaže, ako aj hmotnosti vlastného tela

Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)

      - Základná gymnastika

      - Strečing

      - Plávanie

Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, rytmická, reakčná, orientačná, rovnováhová schopnosť)

      - Pohybové hry

      - Štafetové súťaže

      - Športové hry

      - Gymnastika

      - Akrobacia

      - Herné činnosti jednotlivca v prírpavných a herných cvičeniach s vhodným dávkovaním zaťaženia a odpočinku

Vytrvalostné schopnosti (aerobná vytrvalosť, špeciálna vytrvalosť)

      - Vytrvalostné behy v prírodnom prostredí a na dráhe

      - Plávanie

      - Bicyklovanie

      - Aerobik

      - Športové hry s cielene upravenými pravidlami

      - Herné činnosti jednotlivca v herných a prípravných cvičeniach s vhodným dávkovaním zaťaženia a odpočinku

      - Riadená hra a prípravné hry s vhodným dávkovaním zaťaženia a odpočinku

Proces

  1. Pomer kondičnej a hernej prípravy je 40%: 60%
  2. Špeciálna kondičná príprava sa začína realizovať prostredníctvom špecifických tréningových prostriedkov.
  3. Kondičná príprava už sa zameriava v prevažnej miere na rozvoj špecialnych kondičných schopností.
  4. Do športovej prípravy je zaraďovaná plyometrická metóda na rozvoj rýchlostno-silových schopností dolných končatín.
  5. Súčasťou kondičnej prípravy je zvládnutie a používanie kompenzačných a relaxačných cvičení.

Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Výkonnostné štandardy pre úroveň všeobecných a špeciálnach kondičných schopností sú uvedené v časti Výkonové štandardy


Teoretická príprava

Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnúť, vyššiu vedomostnú úroveň žiakov v oblasti športovej prípravy.

Obsah teoretickej prípravy

  1. Základné poznatky z tvorby a plánovania individuálnej športovej prípravy jednotlivca, v etape prípravy družstva
  2. Rozšírené poznatky metodiky rozvoja špecializovaných kondičných schopností vo volejbale.
  3. Rozšírené poznatky z oblasti výživy a pitného režimu športovca.
  4. Rozšírené poznatky z oblasti regenerácie športovca.

Proces

  1. Teoretická príprava je súčasťou všetkých zložiek športovej prípravy.
  2. Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
  3. Vyjadrovanie učiteľa byť v súlade s odbornou športovou terminológiou, primerane vzdelanostnej úrovni hráčov

Požiadavky na žiakov – výkonový štandard

      - Žiak sa vie odborne a terminologicky správne vyjadrovať.

      - Žiak vie aktívne komunikovať s trénerom o športovej príprave.

      - Žiak vie vymenovať jednotlivé obdobia ročného cyklu prípravy, ich obsah a úlohy

      - Žiak vie vymenovať hlavné všeobecné zásady metodiky rozvoja kondičných schopností športovca, ako aj prostriedky ich rozvoja.

      - Žiak vie pomenovať požiadavky kladené na športovca v športovej príprave v oblasti pitného režimu a výživy. 

      - Žiak vie vymenovať základné spôsoby pasívnej a podstatu aktívnej regenerácie organizmu športovca.

    - Žiak si vie správne aplikovať automasáž veľkých svalových skupín.


Psychologická príprava

Ciele psychologickej prípravy

  1. Upevňovať záujem o šport.
  2. Motivovať a vytvárať kladný postoj k volejbalu.
  3. Upevňovať v družstve „ tímového ducha“
  4. Budovať u žiakov „ víťaznú mentalitu“.
  5. Pripravovať žiakov na profesionálnu kariéru hráča volejbalu.

Obsah psychologickej prípravy

  1. Utváranie postojov a motivácie žiaka.
  2. Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
  3. Upevňovanie myslenia žiaka s filozofiou že víťazstvo je ich spoločný úspech a takisto prehra nie je vecou iba jednotlivca.
  4. Upevňovanie myslenia žiakov s filozofiou v tom, že ciele družstva sú prioritou pred cieľami jednotlivca.
  5. Stabilizácia individuálnych vlastností jednotlivca pre tvorbu mentálne vyspelého družstva.

Proces

Dlhodobá psychologická príprava je súčasťou permanentnej komunikácie učiteľa a žiaka počas športovej prípravy s cieleným pôsobením na rozvoj osobnostných vlastností žiaka.

Požiadavky na žiakov – výkonový štandard

      - Žiak prejavuje o volejbal osobitne a šport vo všeobecnosti. 

      - Žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.

      - Žiak vie vychádzať s ostatnými spoluhráčmi a rešpektovať skupinové pravidlá.

      - Prejav žiaka v športovej príprave je nenásilný a aktívny pri plnení si individuálnych uloh v tomto procese výchovy.

      - Žiak v zápasoch, ale i na tréningu prejavuje ctižiadosť a túžbu po víťazstve.

      - Žiak pochopil ciele družstva a stotožnil sa nimi, čo sa prejavuje schopnosťou podriadiť sa potrebám tímu. 

    - Žiak je objektívny v sebahodnotení v stresových situáciach.


Základné objemové ukazovatele

Pozri tabuľky v časti Objemové ukazovatele.


Dokumentácia a evidencia športovej prípravy

Pozri tabuľku v časti Dokumentácia a evidencia.


Podmienky na plnenie výkonových štandardov

Pozri v časti Podmienky.

Bookmark and Share

generálny partner

  • #

partneri

  • hlavní partneriHYUNDAIMIKASA STRABAG
  • hlavní partneriERREAMILLENNIUM
  • reklamní partneri HUDOSVINO DOĽANYANIMAGRAFNAY
  • reklamní partneriKV REZACSPORT TRANSFER ALL 4 SPORTSGUPRESS
  • reklamní partneriJV AVStrength Institute
  • reklamní partneriRona
  • mediálni partneriRTVS Arena Sport Radio Expres
  • mediálni partneriTV COMHuste TVSITASPORT
  • mediálni partneriTASR
  • mediálni partneriVOLLEY COUNTRY
  • podporujú násMS SRSOVNSC

komunikačný partner

  • #