Juniori
· Všeobecný cieľ prípravy
· Herná príprava
· Kondičná príprava
· Teoretická príprava
· Psychologická príprava
· Základné objemové ukazovatele
· Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
· Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Cieľom športovej prípravy, je ďalej rozvíjať a zdokonaľovať špeciálne zručnosti, ktoré získali v predchádzajúcom období v nižších ročníkoch
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
Cieľom hernej prípravy je stabilizácia osvojených individuálnych herných činností jednotlivca a ich transformácia do hry v súlade s hráčskou funkciou a taktikou hry v obrane a útoku družstva.
Obsah hernej prípravy
Herné činnosti jednotlivca
- Podanie
- Plachtiace podanie zo stoja
- Smečované podanie vo výskoku
- Plachtiace podanie vo výskoku – krátke, dlhé
- Príjem podania
- Príjem podania obojručne zdola z miesta a po pohybe vpred, vzad a do strán
- Príjem podania obojručne zhora z miesta a po pohybe vpred, vzad, do strán
- Príjem smečovaného podania vo výskoku
- Príjem podania s dôrazom na presnosť
- Nahrávka
- Ako v kadetskej kategórii, ale s dôrazxom na presnosť a prípadne rýchlosť
- Nahrávka jednou rukou vo výskoku
- Naznačenie nahrávky a ulievka po prihrávke
- Nahrávka bokom vo výskoku tvárou a chrbtom ku sieti
- Nahrávka z poľa na veľkú vzdialenosť
- Útočný úder
- Stabilizácia techniky druhov útočných úderov z kadetskej kategórie
- Smeč z vysokej nahrávky z poľa
- Priamy a diagonálny smeč zo stredne vysokých nahrávok zo zadných pozícií
- Takticky vhodne zvolený druh útočného úderu proti obrane súpera v poli
- Diagonálny smeč z krátkych rýchlych nahrávok
- Taktické vybitie bloku
- Taktický výber vhodne zvoleného druhu útočného úderu proti obrane súpera
- Blok
- Ako v kategórii kadetov a s dôrazom na anticipáciu a rýchlosť vykonania
- Blokové presuny na krátke vzdialenosti v súčinnosti dvojice hráčov
- Blokové presuny v súčinnosti trojice hráčov
- Obrana v poli
- Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera v stoji
- Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera skokom (chlapci)
- Vyberanie ťažkých lôpt po útoku súpera v prevaloch (dievčatá)
Obranné herné kombinácie
- Vykrývanie vlastného útočníka s piatimi hráčmi
- Vyčkávacie postavenie pri vlastnom podaní, v závislosti na predpokladanom útoku súpera v 1.slede
- Postavenie pri príjme podania s dvomi a tromi prihrávajúcimi hráčmi
- Súčinnosť hráčov pri dvojbloku na okrajoch siete
- Súčinnosť hráčov pri dvojbloku na strede siete
- Súčinnosť hráčov pri trojbloku na okrajoch siete (chlapci)
- Súčinnosť hráčov pri trojbloku na strede siete (chlapci)
- Súčinnosť trojice zadných brániacich hráčov s trojicou brániacich hráčov na
Útočné herné kombinácie
Herné systémy
- HS s jedným nahrávačom (1 : 5)
Proces
- V hernej prírprave prevažujú herné cvičenia a prípravné hry.
- Rešpektujú sa hráčske funkcie hráčov
- Dôraz sa kladie na presnosť realizácie cvičení.
- V špeciálnej hernej príprave začínajú prevažovať prípravné hry 5-5 a riadená hra. Riešia sa náročnejšie taktické prvky v organizácii útočných a obranných herných kombinácií .
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Žiak dostatočne stabilne ovláda techniku a taktiku herných činností svojej hráčskej funcie a vie ich adekvátne využívať v hre:
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Znižovanie stavu svalovej disbalancie.
- Zvládnutie techniky posilňovania so záťažou.
- Zvládnutie techniky kompenzačných a relaxačných cvičení.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlostných schopností
- Ľahká atletika – bežecká abeceda, atletické šprinty, štafetové behy na krátku vzdialenosť
- Upravené formy športových hier
- Herné činnosti jednotlivca v prípravných a herných cvičeniach s vhodným dávkovaním zaťaženia a oddychu
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry s hádzaním a skákaním
- Ľahká atletika – skoky, hody, vrhy, prekážkové behy
- Opakované skoky, preskoky, výskoky
- Odhody rozličného náčinia (rôzny rozmer a hmotnosť).
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, harmonický rozvoj svalstva celého tela)
- Pohybové hry úpolového charakteru
- Úpoly, úpolové cvičenia
- Cvičenia s využitím prídavnej záťaže, ako aj hmotnosti vlastného tela
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, rytmická, reakčná, orientačná, rovnováhová schopnosť)
- Herné činnosti jednotlivca v prírpavných a herných cvičeniach s vhodným dávkovaním zaťaženia a odpočinku
Vytrvalostné schopnosti (aerobná vytrvalosť, špeciálna vytrvalosť)
- Vytrvalostné behy v prírodnom prostredí a na dráhe
- Športové hry s cielene upravenými pravidlami
- Herné činnosti jednotlivca v herných a prípravných cvičeniach s vhodným dávkovaním zaťaženia a odpočinku
- Riadená hra a prípravné hry s vhodným dávkovaním zaťaženia a odpočinku
Proces
- Pomer kondičnej a hernej prípravy je 40%: 60%
- Špeciálna kondičná príprava sa začína realizovať prostredníctvom špecifických tréningových prostriedkov.
- Kondičná príprava už sa zameriava v prevažnej miere na rozvoj špecialnych kondičných schopností.
- Do športovej prípravy je zaraďovaná plyometrická metóda na rozvoj rýchlostno-silových schopností dolných končatín.
- Súčasťou kondičnej prípravy je zvládnutie a používanie kompenzačných a relaxačných cvičení.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Výkonnostné štandardy pre úroveň všeobecných a špeciálnach kondičných schopností sú uvedené v časti Výkonové štandardy
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnúť, vyššiu vedomostnú úroveň žiakov v oblasti športovej prípravy.
Obsah teoretickej prípravy
- Základné poznatky z tvorby a plánovania individuálnej športovej prípravy jednotlivca, v etape prípravy družstva
- Rozšírené poznatky metodiky rozvoja špecializovaných kondičných schopností vo volejbale.
- Rozšírené poznatky z oblasti výživy a pitného režimu športovca.
- Rozšírené poznatky z oblasti regenerácie športovca.
Proces
- Teoretická príprava je súčasťou všetkých zložiek športovej prípravy.
- Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
- Vyjadrovanie učiteľa byť v súlade s odbornou športovou terminológiou, primerane vzdelanostnej úrovni hráčov
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak sa vie odborne a terminologicky správne vyjadrovať.
- Žiak vie aktívne komunikovať s trénerom o športovej príprave.
- Žiak vie vymenovať jednotlivé obdobia ročného cyklu prípravy, ich obsah a úlohy
- Žiak vie vymenovať hlavné všeobecné zásady metodiky rozvoja kondičných schopností športovca, ako aj prostriedky ich rozvoja.
- Žiak vie pomenovať požiadavky kladené na športovca v športovej príprave v oblasti pitného režimu a výživy.
- Žiak vie vymenovať základné spôsoby pasívnej a podstatu aktívnej regenerácie organizmu športovca.
- Žiak si vie správne aplikovať automasáž veľkých svalových skupín.
Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Upevňovať záujem o šport.
- Motivovať a vytvárať kladný postoj k volejbalu.
- Upevňovať v družstve „ tímového ducha“
- Budovať u žiakov „ víťaznú mentalitu“.
- Pripravovať žiakov na profesionálnu kariéru hráča volejbalu.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Upevňovanie myslenia žiaka s filozofiou že víťazstvo je ich spoločný úspech a takisto prehra nie je vecou iba jednotlivca.
- Upevňovanie myslenia žiakov s filozofiou v tom, že ciele družstva sú prioritou pred cieľami jednotlivca.
- Stabilizácia individuálnych vlastností jednotlivca pre tvorbu mentálne vyspelého družstva.
Proces
Dlhodobá psychologická príprava je súčasťou permanentnej komunikácie učiteľa a žiaka počas športovej prípravy s cieleným pôsobením na rozvoj osobnostných vlastností žiaka.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak prejavuje o volejbal osobitne a šport vo všeobecnosti.
- Žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- Žiak vie vychádzať s ostatnými spoluhráčmi a rešpektovať skupinové pravidlá.
- Prejav žiaka v športovej príprave je nenásilný a aktívny pri plnení si individuálnych uloh v tomto procese výchovy.
- Žiak v zápasoch, ale i na tréningu prejavuje ctižiadosť a túžbu po víťazstve.
- Žiak pochopil ciele družstva a stotožnil sa nimi, čo sa prejavuje schopnosťou podriadiť sa potrebám tímu.
- Žiak je objektívny v sebahodnotení v stresových situáciach.
Základné objemové ukazovatele
Pozri tabuľky v časti Objemové ukazovatele.
Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
Pozri tabuľku v časti Dokumentácia a evidencia.
Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Pozri v časti Podmienky.