13. 05. 2019 - Vladimír Přidal – predseda TMK SVF
V našom príspevku dávame do pozornosti čitateľa videozáznam rozhovoru s dr. Jelínkom, veľmi uznávaným odborníkom v oblasti mentálnej prípravy športovcov. Autor odpovedá na otázky ako:
- Je dôležitá psychika a mentálny koučing?
- Je nejaký rozdiel medzi mentálnym kaučingom detí a dospelých?
- Ako by mali rodičia a tréneri pristupovať k deťom pri ich športovom raste v závislosti od veku?
- Čo by malo prevažovať racionálne informácie alebo skôr emočné prvky?
Odpovede nájdete tu: https://www.youtube.com/watch?v=nUjgjz2KZcw
Na úvod uvádzame, pre lepšiu orientáciu čitateľa, základné charakteristiky psychologickej (mentálnej) prípravy a charakteristiku veku detí (6 – 15 rokov). Primárnou funkciou psychologickej prípravy (v súčasnosti častejšie používaný termín – mentálnej prípravy) je proces cieľavedomého ovplyvňovania a sebavýchovy hráča a družstva, ktorým rozvíjame psychickú odolnosť. V konečnom dôsledku ide o to aby hráč dokázal využiť celý svoj potenciál v zápase.
Postupy ktoré v mentálnej príprave využívame sú však rozdielne z pohľadu veku hráčov. Treba si uvedomiť, že v mladšom školskom veku (6-11 rokov) sa dieťa adaptuje na školské prostredie a získava prvé vedomosti a zručnosti. Učí sa systematickej práci a zodpovednosti. Na druhej strane musí mať dostatok voľného času určeného k aktívnemu odpočinku. V tomto veku sa dieťa osamostatňuje a rado spolupracuje so svojimi vrstovníkmi. Z pohľadu športových aktivít sa jedná o tzv. zlatý vek motoriky. Predovšetkým rozvoj koordinačných a rýchlostných schopnosti musí byť v centre pozornosti trénerov. V tréningu dominuje všestrannosť a hravý charakter činnosti.
Starší školský vek (12-15 rokov) charakterizujeme ako obdobie veľkého duševného rozvoja. Zdokonaľuje sa proces učenia a uchovávania získaných poznatkov v pamäti. Rozvíja sa analyticko-syntetický spôsob myslenia. Obdobie je typické značnými hormonálnymi zmenami, ktoré sa prejavujú akceleráciou rastu končatín, trupu a výšky. Puberta nastupuje u dievčat skôr a končí medzi 16-17 rokom u chlapcov medzi 18-19 rokom. Vzhľadom k hormonálnej akcelerácii dochádza k zmenám v chovaní a často krát aj k výchovným problémom.